Skip to content

Culturele Boycotactie tegen optreden Jerusalem Quartet voor de Rotterdamse Doelen

February 25, 2013

In protest tegen het optreden van het Jerusalem Quartet in Rotterdam werd op 12-2-2013 een “culturele boycot”actie gehouden, voor de entree van de Jurriaanse zaal van de Rotterdamse Doelen. Er werd tevens actie gevoerd in solidariteit met de Palestijnse hongerstakers.

groep samer rdam  voor de entree hongerstakers r'dam

‘Dichtbij’, het Rotterdamse regioweekblad schreef over deze actie:

Palestina-activisten hebben niets tegen Israëlische kunst of artiesten, maar wel tegen de Brand Israël Campagne, waarmee de Israëlische regering gezelschappen  op tournee stuurt om het staatsimago op te vijzelen en de Israelische mensenrechtenschendingen en apartheid  te verbloemen en te verdoezelen.

Rotterdam (12-2-2013) – Palestina-activisten verwelkomden het Jerusalem Quartet dat te boek staat als ‘culturele ambassadeur van Israël’ [1] met protestkoor en een solidariteitsdemonstratie voor hongerstakende Palestijnse gevangenen die in Israel zonder proces vastzitten . . “Wij hebben niets tegen Israelische kunst of artiesten”, aldus de activisten, “Maar wel tegen de ‘Brand Israel Campagne’ , waarmee de Israelische regering gezelschappen als het Jerusalem Quartet op tournee stuurt om het staatsimago op te vijzelen via kunst en cultuur en Israelsmensenrechtenschendingen en apartheid te verdoezelen .

In 2009 lichtte Arye Mekel, toenmalig topambtenaar op het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken, een tipje van de sluier op over deze culturele propagandacampagne. In de New York Times1 zei Mekel: “We will send well-known novelists and writers overseas, theater companies, exhibits. This way you show Israel’s prettier face, so we are not thought of purely in the context of war.” [2]

Nissim Ben-Shreet, directeur generaal van het Israelische Minbuza stelt het zo: “Wij zien cultuur als propaganda van de eerste orde en ik maak geen onderscheid tussen propaganda en cultuur”. [3]

De voortdurende bezetting en de uitbreiding van illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, de instandhouding van de afscheidingsmuur op Palestijns grondgebied, de sloop van meer dan 24.000 huizen van Palestijnse families, de verstikkende blokkade van de Gazastrook en verwoestende aanvallen van 2008-2009 waarbij ruim 1400 Palestijnse burgers om het leven kwamen, alsmede de recente 8-daagse oorlog tegen Gaza in november 2012 – het zijn slechts enkele van de feiten die Israël uit het geheugen van de wereldbevolking tracht weg te dringen door middel van deze zogenaamde Brand Israel Campaign.

Israelische kunst- en muziekgezelschappen zoals het Jerusalem Quartet ondersteunen de illegale bezetting van de Palestijnse gebieden wanneer zij facilitering en promotie accepteren van de Israelische staat, terwijl ze nalaten zich te distantiëren van de manier waarop Israël omgaat met het internationaal recht en de fundamentele mensenrechten. Door zich als culturele ambassadeurs van Israël te laten gebruiken op tournee door Amerika en Europa, werkt het Jerusalem Quartet mee aan deze ‘witwascampagne’ en kan het ensemble culturele boycotacties verwachten in alle landen en steden waar het concerteert.

De Rotterdamse protestactie vond dan ook plaats in het kader van een culturele boycot ,gepropageerd vanuit de mondiale Beweging voor Boycot, Desinvesteren en Sancties (BDS). Door boycotactiviteiten hoopt de BDS-beweging net zoals dat werkte in Zuid-Afrika, de Israelische regering onder druk te zetten om een einde te maken aan de langdurige militaire bezetting en apartheid tav Palestijnen. Wereldberoemde artiesten zoals U2, Stevie Wonder, Faithless, Massive Attack,Carlos Santana en Roger Waters schaarden zich eerder ook achter de culturele boycot door te weigeren in Israel op te treden. De Zuidafrikaanse Bisschop Desmond Tutu en het African National Congress (ANC)ondersteunen de internationale BDS-beweging, [4]

Naast het ‘ boycotkoor’ dat voor de ingang van De Doelen vrolijke boycotliederen ten gehore gaf, hadden de activisten meer in petto om het Rotterdamse concertpubliek er op te wijzen dat het niet helemaal kosher zat met dit Israelische concert. Bij de entree kregen bezoekers een fop-concertprogramma aangeboden, dat informatie gaf over Israels propagandadoelen met kunstuitvoeringen in het buitenland. De flyer ,ondertekend door Stichting Stop de Bezetting en het Nederlands Palestina Komitee legt ook uitn waarom een culturele boycot van het Jerusa;em Quartet gerechtvaardigd zou zijn.

Een indrukwekkend tableau vivant van geblinddoekte mannen, geboeid en geknield op het besneeuwde Schouwburgplein, vestigde aandacht op vele Palestijnse gevangenen die zonder vorm van proces tientallen jaren door Israel in detentie worden vastgehouden. Er zijn op dit moment in Israel een flink aantal hongerstakingsacties gaande van Palestijnse gevangenen; sommigen hebben tot over 200 dagen gevast om hun recht af te dwingen en zijn de dood nabij. [5]

Politie en schouwburgleiding reageerden vriendelijk op de ludiek ingeklede actie, die om 20.15 toen binnen het concert aanving, ten einde was. De activisten verwachtten dat het kwartet tijdens haar Europese tournee meer van dergelijke acties zal tegenkomen, wat afgelopen zaterdag in Londen bevestigd werd.

[1] http://www.jerusalemfoundation.org/project_overview.aspx?TAB=0&MID=550&C…

[2] http://www.nytimes.com/2009/03/19/world/middleeast/19israel.html?_r=0

[3] http://www.haaretz.com/misc/article-print-page/about-face-1.170267?trail…

[4] http://electronicintifada.net/blogs/ali-abunimah/historic-decision-south….

[5] http://www.wijblijvenhier.nl/17620/de-man-die-al-197-dagen-in-hongerstak…

Het Rotterdamse huis-aan-huisblad “Dichtbij”( Botlekgebied) had verslag van de actie op de voorpagina geplaatst (http://www.dichtbij.nl/rotterdam-centrum-noord/regio/artikel/2631849/palestinaactivisten-demonstreren-bij-doelen.aspx)

Comments are closed.

%d bloggers like this: